Izomautók

Jó erőben a lóerő!

Hogyan született az izomautók mítosza?

2015. szeptember 12. 23:22 - olimpikON

avagy milyen autókat nevezhetünk izomautóknak?

Manapság már túlságosan is egyszerű a képlet, ha egy autóban valamivel több lóerő tátong, mint az 1.0 űrméretű Suzukiban, azt már izomautónak szokás nevezni, vagy bármilyen nagyobb teljesítményű autóra zsigerből ráfogjuk, hogy „ez aztán izomautó!”

Holott klasszikus megközelítésben ez egyáltalán nincs így!

Az izomautó (muscle car) megnevezés, mint oly sok minden a beteg nyugat, mégpedig Amerika találmánya, ahol valóban nem volt ritka, hogy 40-50 évvel ezelőtt teljesen átlagos utcai autókba, akkori mértékkel mérve iszonyú erejű motorokat szereltek (300-400 LE).

pontiac-gto-real-judge.jpg

Pontiac GTO "Judge" - 1970 - V8 - 6.6 liter - 350 LE

Az amerikaiak fülébe is eljutott az 1960-as évek elején piacra dobott Ferrari GTO eladási sikerének és népszerűségének a híre. Ekkor egy fiatal mérnöknek (John Z. DeLorean) az a zseniális ötlete támadt, hogy miért ne lehetne hatalmas teljesítményű motorokat közepes méretű autóba beépíteni?


camaro-goodmark.jpg

Camaro Goodmark - 1971 - 7.4 literes motor, 560 LE

Így ezek az erőgépek nem csak a gazdag kiváltságosoknak nyújtanák a vezetés élményét, hanem bárki számára elérhetővé válnának. És mivel az olaszok elkövették azt a hibát, hogy a GTO nevet nem védették le, így Amerikában is legurulhatott a gyártósorról 1964-ben az első GTO erőgép, a Pontiac GTO, azaz Pontiac Grand Tempest Option. Mivel tulajdonképpen az első szériás autó alapja egy Pontiac Tempest volt.

Ezzel elkezdődött az amerikai izomautók legendás korszaka!

A Ferrari GTO és a Pontiac GTO összehasonlítása során a V8-as Pontiac jött ki győztesen (még, ha kicsit csaltak is a tesztnél) a maga 7.0 literes űrtartalmával, a megszokottnál könnyebb, szélesebb kasztnijával, tri-power karburátorával, nem utolsó sorban 325 LE-jével simán verte az olaszok büszkeségét.

Természetesen óriásit ütött a megfizethető árú járgány az emberek körében, a többi gyártó pedig látva a sikert, egyre-másra kezdte gyártani a hasonló felépítésű, ám erősebbnél, erősebb gépeket.

eldorado.jpg

Cadillac Eldorado - 1976 - V8, 8.2 liter, 215 LE (volt ő valamikor 400 LE is)

Az izomautók 1965-1969 között élték virágkorúkat, több tízezer példány talált gazdára, és a szórakoztató ipar is felfedezte magának a gyönyörű autókat, így a filmekben látott izomautók árai meredeken íveltek felfelé, ám ekkor a korszaknak az olajválság hirtelen véget vetett. Nagyon úgy tűnt, hogy a V8-as motorral szerelt izomautók gyártásának vége, egy teljesen új világ vette kezdetét.

wimbledon_feher_mustang.jpg

Ford Mustang - 2015 - jubileumi modell (50. születésnap) - V8, 5.0 liter - 420 LE

Manapság a régi autók árainak emelkedése miatt a gyártók ismét rájöttek arra, hogy az izomautók célpiaca újra meglovagolható. Több autógyár fedezi fel a régi csodáit, rajzolja újra, építi fel a mai kor követelményei szerint, és dobja piacra a modern izomautókat, a piac számára megfizethető áron. Szerencsére a régi izomautók életben tartásának hagyománya nem lankad, így ma is rengeteg felújított 30-40 éves csodával találkozhatunk, ha a magyar utakon nem is, de különféle webes portálokon annál inkább.

ford_mustang_2015.jpg

Ford Mustang - 2016 

Mi egy kicsit továbbgondoltuk az izomautók fogalmát, így a minimális LE mennyiség és űrtartalom alapján egy szélesebb körből tudunk meríteni, kiapadhatatlan témát adva a blognak.

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://izomautok.blog.hu/api/trackback/id/tr97783312

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

shred 2015.09.13. 23:09:03

" Az izomautó megnevezés, mint oly sok
minden a Amerika találmánya"

chipichape 2015.09.14. 04:08:20

Egyebkent az uj Ford Mustang GT amerikaban 435 loeros, csak az europai model van 420 loerore korlatozva (gondolom az eltero kornyezetvedelmi szabalyozas miatt)

last barons 2015.09.14. 08:30:27

Néhány korrekció:

A " Gran Turismo Omologato" elnevezés egyenesen a Ferraritól lett lenyúlva
Nem csoda, ha a ferrari GTO-k híre amerikába is "eljutott", hiszen a kocsi akkoriban igen sikeres volt a versenypályákon- az Egyedsült Államokban is.
Pontiac GTO-nak a Tempest egyik opcióját hívták

Eladási sikerekről az olaszok esetében nem beszélhetünk, hiszen nagyon kevés Ferrari GTO-t gyártottak- homologizációs modell volt- mint azt a neve is mutatja.

Az a büdös nagy elsőkerekes kocka Cadillac-nek max annyi köze volt az izomautókhoz, hogy közel tudott állni esetleg a parkolóban egyhez. :)

olimpikON · http://izomautok.blog.hu/ 2015.09.14. 08:49:10

@last barons: igen-igen, igazad van, de most nevezzük lenyúlásnak? :) Egyébként az amerikaiak a GTO -t így értelmezték: Grand Tempest Option, Ferrari után szabadon :D

Ződ2000 · http://egzostive.com 2015.09.14. 09:40:13

Van egy elég nagy törés a cikkben. A köztes időben olyan remek darabok születtek, mint Pontiac Forebird a 70-es években, vagy a Camaro 5,7es small blockal a 80-as években , vagy A Dodge Stealth a 90es években (furcsa módon ekkoriban a japánok készítették a legjobb Muscle carokat akkor is ha ahthengeresek, 300ZX, Supra).

Amire a szerző gondol, a vadlovakról elnevezett "pony car" (Camaro, Mustang, Firebird), ott tényleg lett egy törés a 2000-es évek körül, de annyira feljött a konkurencia és annyira gyenge eresztések születtek (pl 4. gen Camaro, 3-4. gen Mustang), hogy tényleg érdemes volt egy kicsit ültetni a témát...

last barons 2015.09.14. 10:20:43

@olimpikON: Miért ne neveznénk? Hisz megtették... :D és nem is csináltak belőle nagy titkot... :)

Az Amcsik értelmezték Goatnak-kecske- Gas Oil, Tires-nak is- ne várd, hogy nem a vagányabb verzió az igaz.

még a teszt sem volt igazi- csak rajzolták a címlapot amin a Ferrari meg a GTO együtt szerepelt. Ráadásul állítólag a motor a Royal Pontiactól jött a "tesztautóba"- valószínűleg belenyúlva kissé.

Mindez mit sem von le a tervezők pimaszságából, és a kocsik spirituszából.

Ződ2000:

Ezzel amúgy is vigyázni kell, mert az izomautó ligába ha szigorúan nézzük, csak akkor juthat be egy 350 ci-s camaro ha az például egy LT1-es jelű, 360 lóerős modell, esetleg SS vagy RS opciós kocsi- különben csak pony car.

Amit fogalom szintjén egyébként a Mustanggal a Ford keltett életre de csupán az autófajta jellemzőit foglalja magában.

karlmann 2015.09.14. 10:38:08

A teszt tényleg elég trükkös lehetett, mert a 250 GTO-ból annyira kevés készült és az is olyan lassan, hogy egy tesztpéldány megszerzése bármennyi időre is szinte lehetetlen volt. Tegyük hozzá, hogy ezeket az autókat eleve versenycélokra is tervezték, emiatt duplán nehéz lehetett a dolog. Eleve 1964-ig gyártották, szóval a teszt idején jó eséllyel nem szállították le mindet. Összesen is csak 36-37-39 készült, attól függően ki melyik forrásnak hisz. Az meg önmagában is vicc, hogy egy közel tökéletes súlyelosztású kevesebb mint 900kg-os 300Le-s versenyautót megvert egy majdnem másfél tonnás 325Le-s utcai autó!

protézisesh 2015.09.14. 12:08:55

@olimpikON: szerintem a Caddy hátsókerekes ugyan, de attól még nem izomautó.

last barons 2015.09.14. 13:33:36

@protézisesh: Az Eldorado már a hatvanas évek végétől elsőkerekes volt.

eq2 2015.09.14. 13:39:19

A Caddy nem hatsokerekes max a 4motion valtozat hajt hatul (IS) egyedul a hatso laprugok amik hajaznak a teherautossagra.

sanyikám 2015.09.14. 19:51:50

@Ződ2000: A Dodge Stealth valójában egy Mitsubishi 3000-es volt

last barons 2015.09.14. 19:56:53

@eq2: Már a hatvanas években spirálrugókat használt hátul a Cadillac lengőkarokkal, igaz a merevhíd stimmel.

R/T 2015.10.23. 22:45:45

Akkor az 1.3as suzuki már izomautó? Anyámnak az van...