Izomautók

Jó erőben a lóerő!

Izomautó történelem: Shelby és a Cobra

2015. november 19. 11:26 - olimpikON

A Shelby Cobra története igazából 1923 január 11-én kezdődött el, amikor az Amerikai Egyesült Államok Texas államának Leesburg városában megszületett a tervező: Carroll Shelby.

A gyerekkorában sokat betegeskedő Shelby a második világháborút pilóta oktatóként szolgálta végig, első versenyére elég későn, csak 1952-ben került sor, ami egy gyorsulási verseny volt. Első győzelmét úgy szerezte, hogy egy nap alatt két futamon indult, és mindkettőn az első helyen végzett.

Karrierje lenyűgözően ívelt felfelé és nemsokára olyan nevekkel vezetett egy mezőnyben mint Phil Hill, Juan Manuel Fangio. (F1 világbajnokok).

king_cobra.jpg

450 LE, V8 - King Cobra 1963

1954 szerződtette az Aston Martin és 1959-ben Aston Martin DBR1-el nyerte a Le Mans-i 24 órást, a világ leghíresebb sportkocsi viadalát.

Karrierje 1960-ig tartott, amikor az orvosok szívbetegséget (angina pectoralis) állapítottak meg nála, fel kellett hagynia a versenyzéssel. És milyen jól járt a világ!

1961-ben Shelby levelet írt az AC Cars-nak, hogy használja az ő motorját, mivel akkoriban az AC Cars motorszállító nélkül maradt, miután a Bristol vállalat abbahagyta a motorok gyártását.

Shelbynek kapóra jött az AC Cars szorult helyzete, mert neki pont egy könnyű karosszériás autóra volt szüksége, hogy minél versenyképesebb legyen.

Így adott volt egy kézzel készített, csővázas könnyűszerkezetű angol kétajtós sport autó (roadster), amelybe Shelby javaslatára egy bivalyerős 484 LE-s, 4.3 literes, V8-as Ford motort szereltek, így 1962 áprilisában Shelby műhelyében elkészült az első CSX200 utónevű AC Cobra, amit a New York-i Auto Show-n mutattak be.

accobra1962.jpg

Az első AC Cobra (1962)

A sport autók mellett Shelby utcai kivitelű Cobrákat is készített, ezekbe 430 LE-s motorok kerültek, az első Cobrák végsebessége több mint 300 km/óra.

A Shelby Cobra leginkább szembeötlő karosszéria eleme nem más mint az elején lévő óriási légbeömlő nyílás. Ehhez hasonlót ritkán láthatunk, többek között ez is tette egyedülállóvá a Cobrát.

Más gyártókkal ellentétben Shelby nem tett egyetlen légterelő elemet sem autóira. Ezzel is egy egyedi, gyönyörű formákkal teli járművet hozott létre.

A nagy sikere ellenére, meglepően kevés példányszámban gyártottak a Shelby Cobrából. 1961-68 között csupán 998 autó hagyta el a műhelyt. Ez magába foglalja az utcai Cobrákat, verseny és félverseny autókat is.

A termelés nem bizonyult nehéznek, mivel az AC Cars már megtette a szükséges változtatásokat, amikor beszerelték 2.6 literes V8-as Ford Zephyr block-ot.

accobratelma.JPG

AC Cobra a Thelma&Louisban - ritkaság, hogy nőket látunk egy ilyen autó volánja mögött

A több változtatás mellett a legjelentősebbnek talán azt nevezhetnénk, hogy a Shelby Cobránál, egy sokkal masszívabb (erősebb) hátsó differenciált szereltek be.

Az AC Cars készítette az alvázat és a karosszériát is (festéssel díszítéssel), ezt aztán átszállították Los Angelesbe, ahol beszerelték a motort, a váltót és kijavították a szállítás okozta karosszéria hibákat.

Az első 75 Cobra MK1-et (beleértve a prototípust is) a 4.3 literes 260 cu in motorral szerelték, míg a fennmaradó 51 MK1-be ennek a Ford motornak egy nagyobb 289 cu in 4.7 literes, V8-as változata került.

accobramk1.jpg

AC Cobra MK1 (260)

A Daytona Coupe lenyűgöző formában került a pályákra, és olyan eredményt ért el, amiről sokat álmodoztak az amerikaiak, így a floridai Sebringi 12 órás futamot végre amerikai autóval nyerte, amerikai pilóta.

daytona_coupe.jpg

Daytona Coupe

1962 végén Alan Turner az AC főmérnöke komoly változtatásokat végzett a Cobrán. Az autó elejébe egy fogasléces kormánymű került, miközben továbbra is használta a kétirányú laprugós felfüggesztést. Az új autó 1963 elején került termelésbe Mark II utónévvel, így 1963-65 között mintegy 528 darab készült a Shelby Cobra Mark II-ből.

shelby_1966.jpg

Shelby Cobra 1966-ból

 A további Cobra típusokról pár mondatban:

1965-67 között gyártották a 289 cu in (4.0 vagy 4.7 literes) V8-as motorral felszerelt AC Cobra 427-et, ami csak Észak-Amerikában volt elérhető.

Caroll Shelby még egy „drag” csomagot is tervezett, amely Cobra 289 Dragonsnake néven futott, amiből összesen 8 darabot gyártottak.

gt5001969.jpg

1969-ben még így nézett ki egy GT500 Convertible

Az AC Cobra pénzügy kudarc volt. Ez vezetett oda, hogy a Ford és Carroll Shelby megszüntesse az autók importálását 1967-ben.

Ezek után az AC Cars még egészen 1979-ig gyártotta a rugós felfüggesztéssel, keskeny sárvédőkkel, és Ford „kis-block”-al szerelt AC 289-nek nevezett AC Roadster-t.

shelbygt500.jpg

És napjainkban - Shelby GT500 - 2015

Az 1964-ben piacra dobott Ford Mustangot kezdeti sikerei után úgyszintén áttervezte Carroll Shelby a gyár felkérésére. Így "született meg" az alumínium szívócsövéről könnyen felismerhető Shelby Mustang GT500, amelyet aztán a Boyd Coddington nevelte fiatal tehetség Chip Foose tervezett át a 2000-ben forgatott Tolvajtempó című filmhez "Eleanor" fantázianévvel.

Ami azóta is fiatal srácok és öltönyös üzletemberek álomautója... :)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://izomautok.blog.hu/api/trackback/id/tr928090882

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.