Manapság már túlságosan is egyszerű a képlet, ha egy autóban valamivel több lóerő tátong, mint az 1.0 űrméretű Suzukiban, azt már izomautónak szokás nevezni, vagy bármilyen nagyobb teljesítményű autóra zsigerből ráfogjuk, hogy „ez aztán izomautó!”
Holott klasszikus megközelítésben ez egyáltalán nincs így!
Az izomautó (muscle car) megnevezés, mint oly sok minden a beteg nyugat, mégpedig Amerika találmánya, ahol valóban nem volt ritka, hogy 40-50 évvel ezelőtt teljesen átlagos utcai autókba, akkori mértékkel mérve iszonyú erejű motorokat szereltek (300-400 LE).
Pontiac GTO "Judge" - 1970 - V8 - 6.6 liter - 350 LE
Az amerikaiak fülébe is eljutott az 1960-as évek elején piacra dobott Ferrari GTO eladási sikerének és népszerűségének a híre. Ekkor egy fiatal mérnöknek (John Z. DeLorean) az a zseniális ötlete támadt, hogy miért ne lehetne hatalmas teljesítményű motorokat közepes méretű autóba beépíteni?
Camaro Goodmark - 1971 - 7.4 literes motor, 560 LE
Így ezek az erőgépek nem csak a gazdag kiváltságosoknak nyújtanák a vezetés élményét, hanem bárki számára elérhetővé válnának. És mivel az olaszok elkövették azt a hibát, hogy a GTO nevet nem védették le, így Amerikában is legurulhatott a gyártósorról 1964-ben az első GTO erőgép, a Pontiac GTO, azaz Pontiac Grand Tempest Option. Mivel tulajdonképpen az első szériás autó alapja egy Pontiac Tempest volt.
Ezzel elkezdődött az amerikai izomautók legendás korszaka!
A Ferrari GTO és a Pontiac GTO összehasonlítása során a V8-as Pontiac jött ki győztesen (még, ha kicsit csaltak is a tesztnél) a maga 7.0 literes űrtartalmával, a megszokottnál könnyebb, szélesebb kasztnijával, tri-power karburátorával, nem utolsó sorban 325 LE-jével simán verte az olaszok büszkeségét.
Természetesen óriásit ütött a megfizethető árú járgány az emberek körében, a többi gyártó pedig látva a sikert, egyre-másra kezdte gyártani a hasonló felépítésű, ám erősebbnél, erősebb gépeket.
Cadillac Eldorado - 1976 - V8, 8.2 liter, 215 LE (volt ő valamikor 400 LE is)
Az izomautók 1965-1969 között élték virágkorúkat, több tízezer példány talált gazdára, és a szórakoztató ipar is felfedezte magának a gyönyörű autókat, így a filmekben látott izomautók árai meredeken íveltek felfelé, ám ekkor a korszaknak az olajválság hirtelen véget vetett. Nagyon úgy tűnt, hogy a V8-as motorral szerelt izomautók gyártásának vége, egy teljesen új világ vette kezdetét.
Ford Mustang - 2015 - jubileumi modell (50. születésnap) - V8, 5.0 liter - 420 LE
Manapság a régi autók árainak emelkedése miatt a gyártók ismét rájöttek arra, hogy az izomautók célpiaca újra meglovagolható. Több autógyár fedezi fel a régi csodáit, rajzolja újra, építi fel a mai kor követelményei szerint, és dobja piacra a modern izomautókat, a piac számára megfizethető áron. Szerencsére a régi izomautók életben tartásának hagyománya nem lankad, így ma is rengeteg felújított 30-40 éves csodával találkozhatunk, ha a magyar utakon nem is, de különféle webes portálokon annál inkább.
Ford Mustang - 2016
Mi egy kicsit továbbgondoltuk az izomautók fogalmát, így a minimális LE mennyiség és űrtartalom alapján egy szélesebb körből tudunk meríteni, kiapadhatatlan témát adva a blognak.